We staan er niet bij stil maar laten we dat toch eens doen. Er was een moment rond de geboorte van velen van ons, dat er geen computers waren. Geen mobiele telefoons en geen digitale camera’s.
Vroegâh
Als we iemand wat wouden vertellen konden we, als we die hadden, 10 keer een draai geven aan een wiel met getallen op een telefoon, met snoer, of anders konden we een brief schrijven, met pen en papier. We weten allemaal dat er veel is veranderd en de één is hier misschien niet heel blij mee, maar het overgrote deel naar vermoeden wel. Absoluut heeft het zijn charme om een brief te ontvangen die geschreven is door de ander, veel meer dan de al dan niet lichtgevende pixels op je scherm, maar zo werkt evolutie nu eenmaal en deze communicatie-evolutie hebben wij vrijwel allemaal in een rap tempo meegemaakt.
Ontwikkeling
Tegenwoordig tikken we op een scherm en bellen we en sturen we geen lange brieven meer. Om over de tijd van de postduiven maar niet te beginnen! Vandaag de dag versturen we die lange brieven letterlijk vingervlug opgesplitst in 100 kleine mini brieven via whatsapp. Ook hoeven gemaakte foto’s niet meer in een donkere kamer uit negatieven ontwikkeld te worden. Nee, nu staat alles meteen op een harde schijf en dankzij het internet kopiëren we onze gemaakte foto’s op magische wijze naar de telefoonschermen van één, tien, honderden of miljoenen anderen, in een kwestie van één of enkele seconden.
Een foto zegt meer dan.. alles!
Zoals dit kopje al zegt, een foto is alles wat nodig is, soms met een klein bijschrift. Ook dit is enorm veranderd, want nog geen 10 jaar geleden was een foto voornamelijk nog een toevoeging op een lap tekst om op die manier een beeld te geven waarover gesproken werd. Uit nature vangen technologische ontwikkelingen dit op en maken hier gebruik van. Of is het dat wij gebruik maken van de technologische ontwikkelingen? Beide kanten op laten de cijfers zien dat deze ontwikkeling en de mens het erg met elkaar eens zijn. Zo heeft Instagram sinds het 7 jaar geleden ontstaan is meer dan 700 miljoen actieve gebruikers over de hele wereld, waarvan er 100 miljoen in de afgelopen 4 maanden zijn bijgekomen. Verwacht wordt dat dit jaar ruim 1,2 triljoen foto’s via deze app verstuurd zullen gaan worden als we rekening houden met de stijging die plaats aan het vinden is.
Macht in onze hand
We hebben dit misschien niet eens echt door, maar door het delen van onze voorkeuren en meningen in de vorm van foto’s, brengen we anderen op ideeën die vervolgens hetzelfde gaan doen en ook hun ervaring via dezelfde weg gaan delen. Wijzelf delen onze foto’s en denken dat we opereren op kleine schaal. De restaurant- en voedselindustrie merkt het effect van ons foto-deelgedrag op grote schaal. Daar waar Restaurants eerst zelf reclame moesten maken voor bijvoorbeeld naamsbekendheid, houden ze zich nu steeds meer bezig met de vormgeving van hun gerechten. Er wordt zelfs een term gegeven aan het artistiek maken elk menu: ze maken het voedsel “Instagrammable”. Hoe meer fancy het bereide eten eruit ziet, hoe groter de kans dat het een mooie foto wordt die aanslaat bij een grotere groep mensen en dus een stijging van het aantal klanten in de nabije periode. Zoals alles tegenwoordig gaat het vooral om de korte termijn. Het is ook daarom dat restaurants er steeds meer intensief mee bezig zijn om elk gerecht weer opnieuw Instagrammable te maken. Ziet het er namelijk níet uit? Dan heb je meteen negatieve reclame te pakken en je weet maar nooit hoe groot die impact gaat zijn. Voedsel is namelijk niet iets waarbij de uitsprak “negatieve reclame is óók reclame” opgaat. In het geval van voedsel is negatieve reclame ook absoluut negatief en kan voor een restaurant dankzij onze deelkriebels zelfs desastreuze gevolgen hebben.
Pas dus op met wat je deelt! Je weet maar nooit wat de gevolgen zijn. Voor je het weet ben jij de eerste domino die als effect een faillissements vloedgolf teweegbrengt. Maar je hebt natuurlijk ook de macht om van een simpele ijskraam een 5-sterren IJscotheek te maken!